Kapcsolódó linkek
Energia Központ Nonprofit Kft. : http://www.energiakaland.hu/
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség : http://www.nfu.hu
A pályázat kódja és megnevezése: KEOP-6.1.0/A/09-2010-0020” „Légy környezettudatos!”
Projekt címe: „Légy környezettudatos” – a Lackner Kristóf Általános Iskola szemléletformáló kampánya
Projekt száma: KEOP-6.1.0/A/09-2010-0020
Támogatás: 4.424.663.- Ft
Támogatás mértéke: 95 %
Pályázó megnevezése: Lackner Kristóf Általános Iskola
Projekt kezdete: 2011.01.01.
Projekt vége: 2011.12.31.
A projekt az Európai Unió támogatásával, és az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásában valósult meg.
Mindenki használ energiát otthon, az iskolában, közlekedik és igénybe veszünk olyan szolgáltatásokot, amelyek rengeteg energiát használnak, pl: mozi, fodrász…stb. Mégis erre a kérdésre, hogy milyen hatással vannak az erőművek a körülöttünk lévő világra, már kívülről tudjuk a választ. Sok-sok kormot, széndioxidot, port és vegyi anyagokat sorolunk fel, amik kipusztítják a növényeket, állatokat és előbb vagy utóbb minket is. Akkor, hogy is van ez? Nekünk kell megváltozni úgy, hogy nem szemetelünk össze– vissza, vásárláskor észnél vagyunk és csak a ténylegesen szükséges dolgokat vesszük meg stb… A foglalkozás lényege, hogy felhívja a figyelmet a túlzott fogyasztásra, pazarlásra. Ezt szolgálják a különböző játékok, fejtörők, tesztek, amit a gyerekek maguk keresnek ki az interneten. www.energiakaland.hu
Megismerkednek az erőművek típusaival, energiahordozókkal.
Kicsit kerülő úton, bűnbakot keresve, de lépésről lépésre eljutottak oda, hogy saját maguk fogalmazták meg a tanulságot. Mi használjuk az energiát, aminek az előállítása, felhasználása sokba kerül mindenkinek.
Légy Környezettudatos!
Az iskolakezdés időszakában rendezett szemléletformáló kampány jó indítása az éves környezetvédelmi munkának. A tanulók korosztályonként megismerkedhetnek a szelektív szemétgyűjtés fogalmával, fontosságával, az újrahasznosítás gyakorlati jelentőségével. Felhívta a gyerekek figyelmét az energiatakarékosságra, a levegőszennyezésre. Ezekkel a témákkal kapcsolatban megtekintettek két bábelőadást is. Szóba került a tudatos vásárlás, ezzel segítettük a családi költségvetést is. A hazai termékek előtérbe helyezésével is hozzájárulhattunk, ahhoz hogy környezetünk egészségesebb és élhetőbb legyen. Az előadás végén, a tanult fogalmak és gyakorlati tanácsok felhasználásával feladatlapokat tölthettek ki a gyerekek. Itt szerveztük meg az osztályonkénti szelektív szemétgyűjtést, kineveztük azokat a tanulókat, akik biztosítják a tanév során a hulladékok elszállítását.
A pozitív üzenete az előadásnak, hogy minden embernek van tennivalója az élhető bolygónk megőrzéséért.
Környzettudatos magatartás
KEOP projekt keretében a délutáni csoportfoglalkozásokon a diákok segítséget kaptak, hogy a környezettudatos magatartás, az ökológiai szemlélet, a fenntartható fejlődés, az energia témakörében időszerű és korszerű ismeretekkel bővíthessék eddigi tudásukat.
A programok célja egyrészt, hogy tudatosuljon a környezetszennyezés, a jelenlegi energiatermelés és fogyasztás tarthatatlansága. Másrészt kapjanak ismeretet, segítséget, hogy egyénileg, saját mikrokörnyezetükben hogyan takarékoskodhatnak a meglévő energiaforrásokkal, milyen alternatívák, lehetőségek vannak a megújuló energiaforrások felhasználására. Mit tehetnek a környezetszennyezés megfékezéséért. Az ismeretszerzés filmek, előadások meghallgatása, a témához kapcsolódó internetes portálon való tájékozódás, társasjátékok, kreatív tevékenységek, a produktumok kiállítása, egymás munkáival való ismerkedés keretében valósult meg. Készítettünk újrahasznosított papírt, erdei túra során ismerkedtünk az ott fellelhető fákkal, gyógynövényekkel, ezek felhasználási lehetőségeivel. Előadásokhoz kapcsolódóan megismerkedtek a tanulók az ökolábnyom fogalmával, élelmiszerek adalékanyagaival, összetevőivel, erőművek és azok környezetre kifejtett hatásaival. Internetes oktató játékon nyomon követhették az energia útját a kitermeléstől a felhasználásig. Elemezhették családjuk fogyasztási szokásait és azok ökológiai lábnyomát, természetre gyakorolt hatásukat.
Rajzpályázatok, szelektív szemétgyűjtés kapcsán átgondolhatták – elsősorban saját háztartásuk szintjén -, hogyan takarékoskodhatnak az energiával, vigyázhatnak környezetükre.
A pályázat megvalósítása során szerzett ismeretekre, azok gyakorlati megvalósítására tanórai keretek között nem lett volna lehetőség. A tanulóknak a kijelölt feladatokkal, célkitűzésekkel kooperatív módon, közösen kellett megbirkózniuk, és a munka során keletkezett konfliktusokat is közös erővel kellett legyűrni, pozitív módon megoldást találni. Fejlesztette a kreativitást, a kézügyességet, a tantárgyi ismereteket bővítette, az együtt munkálkodás jó hatással volt mind az osztály, mind az iskola egészének közösségére.
Szabó Márta
Egészséges táplálkozás
Nyolcadik osztályban biológia órán is tananyag a helyes táplálkozás. Megismerkedünk vitaminokkal, sokat beszélgetünk zöldségekről, gyümölcsökről és azok jótékony hatásairól.
Megtanuljuk mennyi fehérjére, szénhidrátra van szükségünk. Elméletben mindent nagyon tudunk. A tízórai a kirándulásra hozott ételek elárulják, hogy a sok hasznos információ csak elmélet marad. Egészségtelenül táplálkozunk.
Ezért van szükség olyan foglalkozásokra, ahol a gyerekekkel elkészítjük közösen az egyszerű, finom és egészséges ételeket.
Először is egy receptversennyel kezdtük. Lehetett használni internetet, szakácskönyveket, vagy a nagymama receptjeit.
Csoportokat alakítottunk ki, nem véletlenszerűen, tanulmányi átlag alapján ízlés szerint.
A csapatok más– más jellegű ételeket készítettek, megindokolták, miért ezt választották, mennyi vitamint és tápanyagot tartalmaznak. A jó hangulatban elkészített ételeket közösen elfogyasztották, a sikeres receptek gazdát cseréltek.
A folytatása már otthon zajlott a szülők legnagyobb örömére.