KEOP

lackner kristof altalanos iskola keop kornyezettudatossag europai unio

Kapcsolódó linkek

Energia Központ Nonprofit Kft. : http://www.energiakaland.hu/
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség : http://www.nfu.hu

pályázat kódja és megnevezése: KEOP-6.1.0/A/09-2010-0020” „Légy környezettudatos!”
Projekt címe: „Légy környezettudatos” – a Lackner Kristóf Általános Iskola szemléletformáló kampánya
Projekt száma: KEOP-6.1.0/A/09-2010-0020

Támogatás: 4.424.663.- Ft
Támogatás mértéke: 95 %

Pályázó megnevezése: Lackner Kristóf Általános Iskola
Projekt kezdete: 2011.01.01.
Projekt vége: 2011.12.31.

projekt az Európai Unió támogatásávalés az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásában valósult meg.

Mindenki használ energiát otthon, az iskolában, közlekedik és igénybe veszünk olyan szolgáltatásokot, amelyek rengeteg energiát használnak, pl: mozi, fodrász…stb. Mégis erre a kérdésre, hogy milyen hatással vannak az erőművek a körülöttünk lévő világra, már kívülről tudjuk a választ. Sok-sok kormot, széndioxidot, port és vegyi anyagokat sorolunk fel, amik kipusztítják a növényeket, állatokat és előbb vagy utóbb minket is. Akkor, hogy is van ez? Nekünk kell megváltozni úgy, hogy nem szemetelünk össze– vissza, vásárláskor észnél vagyunk és csak a ténylegesen szükséges dolgokat vesszük meg stb… A foglalkozás lényege, hogy felhívja a figyelmet a túlzott fogyasztásra, pazarlásra. Ezt szolgálják a különböző játékok, fejtörők, tesztek, amit a gyerekek maguk keresnek ki az interneten. www.energiakaland.hu

Megismerkednek az erőművek típusaival, energiahordozókkal.

Kicsit kerülő úton, bűnbakot keresve, de lépésről lépésre eljutottak oda, hogy saját maguk fogalmazták meg a tanulságot. Mi használjuk az energiát, aminek az előállítása, felhasználása sokba kerül mindenkinek.

Légy Környezettudatos!

Az iskolakezdés időszakában rendezett szemléletformáló kampány jó indítása az éves környezetvédelmi munkának. A tanulók korosztályonként megismerkedhetnek a szelektív szemétgyűjtés fogalmával, fontosságával, az újrahasznosítás gyakorlati jelentőségével. Felhívta a gyerekek figyelmét az energiatakarékosságra, a levegőszennyezésre. Ezekkel a témákkal kapcsolatban megtekintettek két bábelőadást is. Szóba került a tudatos vásárlás, ezzel segítettük a családi költségvetést is. A hazai termékek előtérbe helyezésével is hozzájárulhattunk, ahhoz hogy környezetünk egészségesebb és élhetőbb legyen. Az előadás végén, a tanult fogalmak és gyakorlati tanácsok felhasználásával feladatlapokat tölthettek ki a gyerekek. Itt szerveztük meg az osztályonkénti szelektív szemétgyűjtést, kineveztük azokat a tanulókat, akik biztosítják a tanév során a hulladékok elszállítását.

A pozitív üzenete az előadásnak, hogy minden embernek van tennivalója az élhető bolygónk megőrzéséért.

Környzettudatos magatartás

KEOP projekt keretében a délutáni csoportfoglalkozásokon a diákok segítséget kaptak, hogy a környezettudatos magatartás, az ökológiai szemlélet, a fenntartható fejlődés, az energia témakörében időszerű és korszerű ismeretekkel bővíthessék eddigi tudásukat.
A programok célja egyrészt, hogy tudatosuljon a környezetszennyezés, a jelenlegi energiatermelés és fogyasztás tarthatatlansága. Másrészt kapjanak ismeretet, segítséget, hogy egyénileg, saját mikrokörnyezetükben hogyan takarékoskodhatnak a meglévő energiaforrásokkal, milyen alternatívák, lehetőségek vannak a megújuló energiaforrások felhasználására. Mit tehetnek a környezetszennyezés megfékezéséért. Az ismeretszerzés filmek, előadások meghallgatása, a témához kapcsolódó internetes portálon való tájékozódás, társasjátékok, kreatív tevékenységek, a produktumok kiállítása, egymás munkáival való ismerkedés keretében valósult meg. Készítettünk újrahasznosított papírt, erdei túra során ismerkedtünk az ott fellelhető fákkal, gyógynövényekkel, ezek felhasználási lehetőségeivel. Előadásokhoz kapcsolódóan megismerkedtek a tanulók az ökolábnyom fogalmával, élelmiszerek adalékanyagaival, összetevőivel, erőművek és azok környezetre kifejtett hatásaival. Internetes oktató játékon nyomon követhették az energia útját a kitermeléstől a felhasználásig. Elemezhették családjuk fogyasztási szokásait és azok ökológiai lábnyomát, természetre gyakorolt hatásukat.
Rajzpályázatok, szelektív szemétgyűjtés kapcsán átgondolhatták – elsősorban saját háztartásuk szintjén -, hogyan takarékoskodhatnak az energiával, vigyázhatnak környezetükre.
A pályázat megvalósítása során szerzett ismeretekre, azok gyakorlati megvalósítására tanórai keretek között nem lett volna lehetőség. A tanulóknak a kijelölt feladatokkal, célkitűzésekkel kooperatív módon, közösen kellett megbirkózniuk, és a munka során keletkezett konfliktusokat is közös erővel kellett legyűrni, pozitív módon megoldást találni. Fejlesztette a kreativitást, a kézügyességet, a tantárgyi ismereteket bővítette, az együtt munkálkodás jó hatással volt mind az osztály, mind az iskola egészének közösségére.

Szabó Márta

Egészséges táplálkozás

Nyolcadik osztályban biológia órán is tananyag a helyes táplálkozás. Megismerkedünk vitaminokkal, sokat beszélgetünk zöldségekről, gyümölcsökről és azok jótékony hatásairól.
Megtanuljuk mennyi fehérjére, szénhidrátra van szükségünk. Elméletben mindent nagyon tudunk. A tízórai a kirándulásra hozott ételek elárulják, hogy a sok hasznos információ csak elmélet marad. Egészségtelenül táplálkozunk.
Ezért van szükség olyan foglalkozásokra, ahol a gyerekekkel elkészítjük közösen az egyszerű, finom és egészséges ételeket.
Először is egy receptversennyel kezdtük. Lehetett használni internetet, szakácskönyveket, vagy a nagymama receptjeit.
Csoportokat alakítottunk ki, nem véletlenszerűen, tanulmányi átlag alapján ízlés szerint.
A csapatok más– más jellegű ételeket készítettek, megindokolták, miért ezt választották, mennyi vitamint és tápanyagot tartalmaznak. A jó hangulatban elkészített ételeket közösen elfogyasztották, a sikeres receptek gazdát cseréltek.
A folytatása már otthon zajlott a szülők legnagyobb örömére.